Rabu, 10 Juni 2020

Makanan Sihat Di Kedai Mamak

Jadi pengajarannya di sini kenalah berhati hati makan kat kedai mamak. Bukan semuanya halal dan bukan semua mamak tue mamak muslim.

4 Hidangan Kedai Mamak Yang Orang Malaysia Suka Order

Tips makan di kedai mamak.

Makanan sihat di kedai mamak. Lazimnya menu sesebuah gerai mamak mesti mengandungi teh tarik milo dan horlicks serta beraneka pilihan roti canai. Satu lagi pilihan sihat yang boleh dinikmati di kedai mamak adalah tosai. Jadi jom kite lihat 5 contoh makanan sihat di kedai mamak.

Lazimnya diperbuat daripada tepung beras dan lentil bancuhan tosai ditapai fermented terlebih dahulu sebelum ia sedia untuk dimasak atas kuali leper. Contohnya teh tarik roti canai pasembor nasi kandar nasi biryani dan pelbagai jenis makanan berkari dan bersantan. Acap kali makanan di restoran mamak disalahkan kerana mempunyai kandungan lemak dan gula yang tinggi.

Jika bandingkan sekeping roti canai dengan 300 kalori better for you guys untuk makan capati hanya dengan 190 kalori lebih kurang. Nyumm nyummm antara makanan yang mesti ada di kedai mamak is ayam tandoori perghh makan dengan roti naan alangkah nikmatnya tapi makanla yang kat bahagian dada sebab kalorinya hanya dalam lingkungan 220 kalori lagipun ayam kan protein yang senang nak dapat. Padahal makanan yang dimasak tue diorang bukan kisah pun halal ke haram.

Tosai juga amat mudah dihadam perut. Capati sesuai menggantikan roti canai yang menjadi pilihan masing masing. Kebanyakan gerai mamak juga menyajikan beberapa jenis masakan nasi seperti nasi lemak dan nasi goreng serta masakan mi seperti mi goreng.

Diorang memang pandai nak mempergunakan sijil halal dan ayat ayat al quran asalkan ramai orang islam datang makan. Selain tu antara makanan yang sihat di kedai mamak adalah capati yeahh capati ni boleh digantikan dengan roti canai. Tambahan pula ada yang juga merangkumi sate dan makanan barat.

Hanya Dua Kedai Mamak Di Pahang Miliki Sijil Halal Kuantan City Portal Laman Komuniti Warga Kuantan

Pin By Cmdlazim On Malayfood Malaysian Food Food Recipes

Bila Dah Lepak Minum Di Kedai Mamak Eat Clean And Lose Weight Facebook

Kalau Anda Serius Nak Turun Berat Badan Sihat Anda Perlu Jauhi 20 Makanan Yang Menggemukkan Ini Thevex

5 Contoh Makanan Sihat Di Mamak 1m 1 Coach Power Fit Team Facebook

Khairul Hafidz On Twitter Makanan Yg Kurang Kalori Di Kedai Mamak Capati Capati Dhal 190 Kal Roti Canai Dhal 350 Kal Tipskurus Healthylifestyle Https T Co Huidvnvltg

6 Tips Pilihan Makanan Di Luar Ketika Diet Pilih Ulam Ulaman Yang Fresh Ya Elakkan Sayur Goreng Sayur Masak Lemak Jangan Tak Makan Meal Time Meals

Wisdom Wednesday Budaya Kedai Mamak Ppmkonline

Boleh Makan Breakfast Apa Di Kedai Mamak Neuroversiti

Rahsia Mengapa Ramai Orang Suka Makan Di Restoran Mamak Usahawan Com

Meloy Healthy Menu Yang Sihat Dekat Kedai Mamak 1 Facebook

Facebook

Ini Rupanya Jadual Pemakanan Murah Tapi Sihat Yang Boleh Diikuti Bagi Mereka Bertubuh Kurus Keding Hijabista

Pin By Syahinaz Binti On Malayfood Confinement Food Food Receipes Recipes

Pin On Kurus

Tip Kiraan Masak Nasi Dan Lauk Kenduri Untuk 100 Pax Siap Ada Lebihan Rasa Recipes Pax Cooking Tips

Coach Shiela Apa Menu Sihat Di Restoran Mamak Saya Facebook

Oder Makanan Dikedai Mamak Guna Aplikasi Wechat Pay Mawardi Yunus

Cara Terbaru Smart Order Oleh Wechat Pay Di Kedai Mamak


0 comments: